fbpx
לוגו ג'וק בראש
חדקונית הדקל האדומה

הדברת חדקונית הדקל

חדקונית הדקל – זיהוי- ביולוגיה- נזק -הדברה

תיאור:חדקונית הדקל היא חיפושית גדולה (3.5-4 ס"מ) יפה וקלה לזיהוי, צבעה נע בן אדום-חום לאדום בשילוב עם שחור עם שונות גדולה מאוד בגוונים ובצורות המופיעות על גבי הפרטים השונים עד כדי כך שלעיתים הגדירו אותם כזנים שונים.

חידקונית הדקל כמו גם לשאר החיפושיות ממשפחת החידקוניות יש מעיין "חדק" ומכאן שמם ,במקרה של חידקונית הדקל השימוש בחדק הוא ליצירת פצע בעץ בו הנקבה תטיל את הביצים.

מחזור חיים- לחדקונית הדקל גלגול מלא (ביצה-לרווה-גולם- בוגר) שנמשך בין חודש וחצי לארבע וחצי חודשים.

יכולת התרבות – במהלך חייה הקצרים (חדשיים –שלושה) הנקבה מטילה בין 50 ליותר מ500 ביצים שיבקעו בין יום לשישה ימים לאחר ההטלה (כמות הביצים וזמן בקיעתם תלוי בתנאים סביבתיים כמו טמפ' ולחות).

הביצה – בגודל של 2-3 מ"מ בצבע קרם – לבן מכפילה את גודלה לפני הבקיעה מוטלת על ידי הנקבה בחריצים ובסדקים שיש בעץ או בפצעים שהיא יוצרת בעץ.

לרווה (זחל) – שבוקעת מהביצה תתחיל להתקדם תוך כדי אכילת רקמות העץ למרכז העץ והמחילות שהלרווה חופרת תוך כדי התקדמות מתמלאות בצואה, מוהל צמחים וסיבים לעוסים עם ריח אופייני ומסריח.

הלרווה בצבע קרם עם ראש חום מגיעה לאורך של 5 ס"מ ועובי של 2 ס"מ ולאחר 3-7 דרגות ביניים שבמהלכם הלרווה ניזונה מהמריסטמה הרכה ו/או בסיס העלים במשך כחודשיים הלרווה תתגלם.

הלרווה (זחל) הבוגרת משתמשת בסיבי הדקל ובונה לה מעטפת שבתוכה תתגלם ומשם תגיח כחיפושית בוגרת לאחר כשלושה שבועות- חודש .

הגולם -בדרך כלל ימצא בריקמות הפגועות בבסיס העלים או בגזע העץ וישאר ככה בין 11 ל- 45 ימים שוב תלוי בתנאי הסביבה.

בוגר/ת- נקבה בוגרת יכולה להטיל ביצים בין שמונה לעשרה ימים מרגע הפיכתה מגולם לבוגר ובמשך התקופה הזאת החיפושית נשארת בתוך מעטפת הגולם.חיפושית בוגרת תחייה בין חודשים לשלושה כשהיא נזונה מדקלים ועוברת מספר סבבים של היזדוגות והטלה.

זמן פעילות- חדקונית הדקל פעילה ביום ובלילה אך עיקר הפעילות היא ביום.

תעופה – יכולת תעופה טובה המאפשרת לה למצוא פונדקאים על פני שטח גדולים וממרחק של 900 מטר

זיהוי עץ נגוע

בחדקונית הדקל זיהוי מוקדם של עץ שנפגע על ידי חדקונית הדקל הוא קשה ואפילו קשה מאוד אך עם זאת אפשרי וניתן באחת מהדרכים הבאות להציל עצים שכבר נפגעו אך עדין לא מתו:

א.בדיקת הלולב- אם מגיעים ל"לולב" ניתן לזהות את הצואה והתעלות שמייצרים הזחלים בבסיסי העלים עוד בתחילת הפגיעה ובטיפול מקצועי ומהיר ניתן להציל את העץ.

כלל האצבע אומר שכל עוד לא מת הלולב העץ ניתן להצלה ברגע שהלולב מת אפילו אם שאר הענפים עוד ירוקים העץ כבר מת ואין דרך להצילו.

ב.גיזום הענפים – במידה והעץ מתוחזק ברמה גבוה ובצורה שוטפת גיזום של הענפים היבשים,הענפים הפונים לכיון הקרקע תחשוף את הפגיעה ותאפשר זיהוי מוקדם של תעלות הנוצרות על ידי הדרגות הראשונות של הלרוות בבסיס הענפים וביצוע הדברה טרם מותו של עץ הדקל.לאחר גיזום הדקל חייבים לטפל כנגד החדקונית המזהה את החומרים הנפלטים ע"י הדקל כתוצאה מהפגיעה (גיזום) ונמשכת אליהם ממרחקים.

ג.מוות לאחור- מחלה בצמחים בה הענף/גזע מתחיל למות מהקצה ומתקדם לאחור לכיוון הגזע.

במקרה של חידקונית הדקל מוות לאחור בעלים החדשים ביותר יכולה לתת אינדקצייה אמינה יחסית לנוכחות של חדקונית הדקל בעץ עצים בני פחות מחמש שנים- הלרוות יכולת להיות בגזע או בכתר.

עצים בוגרים – הזחלים נמצאים בסמוך לנקודת הצמיחה.

עצים בני 15 שנה ומעלה- הזחלים נמצאים כחצי מטר- מטר מתחת לכתר ובסיס העלים

 

נזק כלכלי- חדקונית הדקל נחשבת כמזיק הגרוע ביותר של ענף התמרים וזאת בגלל שאינו פגע בפרי בעונה מסויימת אלא הורג את העץ ובכך מחסל את הפרי והעץ גם יחד גם בתחום הגינון והנוף מזיק זה עושה נזקים אדירים והורג עצים בני עשרות שנים ופוגע בשדרות וגנים ציבורים ופרטיים.

החדקונית תוקפת עצים חלשים אך יכולה לתקוף גם עצים בריאים מ24 סוגי דקלים כשהמעודף עליהם הוא הדקל הקנרי שנפוץ מאוד בגינון הציבורי והפרטי.

 

הדברה של חדקונית הדקל:

הדברה כימית- כיום השיטה הנפוצה והיעילה ביותר בישראל אך לצערי היא יחסית מורכבת ומצריכה שילוב של שלושה חומרי הדברה שונים בכמויות גדולה מה שאומר שיש הרבה מקום להשתפר בתחום הזה.

חומרי הדברה בשימוש כיום:

סימבוש (30 סמ"ק לעץ) + קונפידור (30 סמ"ק לעץ) + פוליקור (20 סמ"ק לעץ) בתוך 10-20 ליטר מים לעץ.

או

טוטם (20 ס"מק לעץ) + פוליקור (20 ס"מק לעץ)

או

קוהינור (20 ס"מק לעץ) +קרטא מקס (30 ס"מק לעץ) +פוליקור (20 ס"מק לעץ)

פורומונים – שימוש בדליים המכילים מזון ופרומונים המושכים את הבוגרים וגורמים לטביעתם בתמיסה.

שיטה זו יעילה במשיכת החדוקנית אך לדעתי האישית שימוש בפורומונים במקרה הנ"ל יכול רק להפחית במעט את רמת הנגיעות כי קצב ההתרבות כל כך גבוהה ביחס לאחוזי הלכידה במלכודות.

הדברה ביולוגית-שימוש בנמטדות הנושאות פטוגניים ספציפיים לחדקונית (חיידקים שפוגעים בחידקוניות) המוזרקים לגזע העץ היודעות לנוע בתוך העץ ולזהות ביצים,זחלים,גלמים וחיפושיות בוגרות לחדור לגופם דרך הפתחים השונים לנטרל את מערכות ההגנה של החרק ולשחרר את החיידקים שישלימו את המשימה שלהם – חיסול המפגע שנקרא חדקונית הדקל.

פעולות סניטציה- במקרה של עץ נגוע פעולות סנטצייה מהירות ויעילות כמו ריסוס,שריפה וקבירה של חלקי העץ הנגע יקטינו את התפוצה של החידקונית הדקל באזור.

פעולות שיש לעשות בעץ נגוע בחדקונית:

ריסוס העץ בחומרי הדברה,גיזום ושריפה או קבורה של כל חלקי העץ לאחר שרוססו וזאת על מנת למנוע התפזרות של הגלמים,זחלים ובוגרים בכל האזור בו נמצא העץ.

במושבים וקיבוצים רבים ניתן לראות את התושבים גוררים ברחבי הישוב את הדקל שחוסל על ידי חדקונית הדקל מהמקום בו נהג לעמוד עד נקודת פינוי הגזם מבלי לשים לב כי הגלמים,הזחלים והבגרים החיים מתפזרים לאורך כל הדרך ובעתיד הקרוב מאד ידביקו את שאר העצים בסביבה.

 

הדברה משולבת:

1.סניטצייה

2.חיטוי פצעים וחתכי גיזום

3.שימוש במלכודת פורומונים

4.הדברה

ידע כללי על חדקונית הדקל

הביצים של חדקונית הדקל רגישים לטמפ' גבוהה מעל 40 מעלות.

בביצה ניתן לראות את גפי הפה של הזחל העתידי כבר דרך מעטפת הביצה.

פצעי גיזום "מושכים" את החדקוניות ומסכנים את העץ לכן יש לטפל בעצים שעברו גיזום או נפגעו על מנת למנוע נגיעות של חיפושית הדקל דבר שיוביל למות העץ.

חידקונית יכלה לחסל עץ בוגר תוך שלושה-ארבעה חדשים

לחידקונית הדקל יכולת תעופה טובה וכנראה שהגיעו לארץ במעוף ולא בתוך חומר צמחי נגוע.

חידקונית הדקל אחראית למותם של כ4000 עצים ברחבי הארץ בשנים האחרונות ומהספר גדל בקצב מסחרר.

יש לכם שאלות? מעוניינים להזמין הדברה?

אלעד אורי אגרונום ומדביר ישמח לענות לשאלותיכם ולבצע הדברה מקצועית בביתכם

ג'וק בראש – הדברה נכונה

054-4603208

www.jukbarosh.com

 

סובלים ממכרסמים?

תנו למומחים לטפל בהם

למה לבחור בנו?

100% שביעות רצון

עם מוניטין של שנים רבות אנו יודעים להבטיח שביעות רצון מלאה ללקוחותינו, מדיניות אחריות לכל הדברה.

הסמכות ורישיון הדברה

עבודות ההדברה מבוצעות על-ידי עובדים מוסמכים ומקצועיים בעלי רישיון הדברה ממשרד הגנת הסביבה.

זמינות מלאה

אנו מספקים מענה מהיר ללקוחותינו ודוגלים בטיפול מהיר במטרד מרגע הזיהוי.

× שלחו ווטסאפ