fbpx
לוגו ג'וק בראש
הדברת פשפש הברונזה

הדברת פשפש הברונזה

הדברת פשפש הברונזה

פשפש הברונזה הוא מין פולש חדש יחסית שחדר לישראל ופוגע אנושות בעצי האקליפטוסים בארץ וכיום אין טיפול יעיל להדברת פשפש הברונזה.

כמו כל מין פולש שהצליח להתבסס בארץ חדשה יש לפשפש הברונזה כמה יתרונות שמאפשרים לו להתפשט במהירות והם:

אויבים טבעיים– מכיוון שמוצאו של פשפש הברונזה הוא אוסטרליה סביר מאוד להניח וזה מה שקורה בפועל פעמים רבות זה שאין לו אויבים טבעיים (טורפים, מחלות, טפילים ) דבר המאפשר לו להתרבות ללא הפרעה כל עוד יש מספיק מזון וטמפ' מתאימה.

זיהוי פולש חדש– מכיוון שהפשפש הוא חרק לא מקומי לעיתים לוקח זמן רב וקריטי עד שאנשי המקצוע (גננים, אגרונומים, גוזמים ,מפקחי מזיקים) מזהים שיש בעיה חדשה המזיק מספיק להתבסס ואז כבר הרבה יותר קשה .

בירוקרטיה– הבלתי נגמרת עד שמאשרים חומר הדברה לשימוש נגד המזיק החדש (לעיתים בצו חירום בניגוד לתווית המאושרת) שיכולה להמשך שבועות וחודשים מחריפה את התפוצה של המזיק ומאפשרת לו לחדור לאזורים נוספים.

זיהוי פשפש הברונזה

בוגר– צבעו חום בהיר עם "משולש" בצבע חום כהה על החזה כאשר ה"שפיץ" של ה"משולש" מופנה לכיוון הבטן אורך גופו של הפשפש נע בין 2-3.5 מ"מ.

ביצים– צבעם שחור צורתם אובלית גודלם הוא 0.5 מ"מ אורך ו0.2 מ"מ רוחב, את הביצים בדרך כלל נמצא על העלים והענפים הצעירים.

נימפה– ישנם חמש דרגות נימפה צבעם כתום בהיר עם כתמים כהים על החזה והדרגה האחרונה של הנימפה מגיעה ל3 מ"מ .

ביולוגיה של פשפש הברונזה:

חרק בעל גלגול חסר (ביצה- 5 דרגות נימפה- בוגר) שכל השלבים במחזור החיים (הביצים, הנימפות והבוגרים) בדרך כלל חיים על אותו עלה/ ענף כאשר שלב הביצה נמשך בין 4-8 ימים שלב הנימפה שהוא השלב הארוך ביותר במחזור החיים נמשך 17-25 ימים ואילו השלב של הבוגר נמשך כ16 ימים (טווח הימים הרחב לכל דרגה תלוי במספר פרמטרים כשהחשובים הם איכות וכמות המזון והטמפ' הסביבתית).

נקבה בוגרת יכולה להטיל כ- 60 ביצים במהלך חייה בהתחשב בעבודה שמחזור חיים שלם (מביצה לביצה) מסתיים בסביבות החודש וחצי ניתן להבין שקצב ההתרבות של פשפש הברונזה גבוהה מאוד ומרגע שהגיע לאזור חדש יפגע מהר מאוד באוכלוסיית האקליפטוסים הנמצאים באותו אזור ולכן חשוב לבצע הדברה מיד עם גילויי נגיעות ראשונים.

הנזק לעצים הנגרם על ידי הפשפש:

א. בעצי אקליפטוס נגועים נראה הכספה של העלים הנע בין הצהבה ועד צבע ברונזה (ומכאן שמו של המזיק) הנגרם כתוצאה ממציצה של פשפש הברונזה (על שלבים השונים) את מוהל התא, כאשר נגיעות גבוה של המזיק הופכת את העלים לחומים עד אדומים ובסוף לנשירתם. חשוב לשים לב כי כל זן של אקליפטוס מראה סימפטומים קצת שונים כאשר הטווח נע בין עמידות כמעט מוחלטת למזיק (אקליפטוס מסמרי אינו מתאים להתפתחות פשפש הברונזה בכלל) ועד לרגישות גדולה מאוד(אקליפטוס המקור) שמובילה למותו של העץ במידה ולא מבצעים במהירות פעולות הדברת פשפש הברונזה.

ב.die back – מוות של ענפים המתחיל מקצה הענף ומתקדם לכיוון הגזע.

ג. דילול צמרת – הקטנת הנוף

הנזק לאדם– מלבד היותו מזיק קטלני של עצי אקליפטוס ישנם דיווחים כי הפשפש הברונזה עוקץ אנשים דבר שהופך אותו למטריד במיוחד בטח שבהרבה פארקים האקליפטוסים מהווים חלק בלתי נפרד מהיופי והצל של הפארק.

תפוצה– מקור פשפש הברונזה הוא באוסטרליה משם הופץ בעזרתם הנדיבה של בני האדם שהעבירו סחורות נגועות, טרמפים שהפשפשים תפסו על מטוסים, סירות  ובעזרתם הגיעו גם לאפריקה, דרום אמריקה, פורטוגל, ניו זילנד, איטליה ומאז 2014 גם בישראל.

הדברת פשפש הברונזה

כיום בארץ ההדברה נעשית על ידי הזרקת חומרים לתוך גזע כך שיגיעו לעלים ויפגעו בדרגות השונות של המזיק בזמן שהם ינסו למצוץ את מוהל התא.

בעולם יש שימוש בצרעות טפיליות ופטריות כרגע לא קיים בארץ.

יש לכם שאלות? מעוניינים להזמין טיפול נגד פשפש הברונזה?

אלעד אורי אגרונום ומדביר ישמח לענות לשאלותיכם ולבצע הדברה מקצועית בביתכם

ג'וק בראש – הדברה נכונה

054-4603208

www.jukbarosh.com

סובלים ממכרסמים?

תנו למומחים לטפל בהם

למה לבחור בנו?

100% שביעות רצון

עם מוניטין של שנים רבות אנו יודעים להבטיח שביעות רצון מלאה ללקוחותינו, מדיניות אחריות לכל הדברה.

הסמכות ורישיון הדברה

עבודות ההדברה מבוצעות על-ידי עובדים מוסמכים ומקצועיים בעלי רישיון הדברה ממשרד הגנת הסביבה.

זמינות מלאה

אנו מספקים מענה מהיר ללקוחותינו ודוגלים בטיפול מהיר במטרד מרגע הזיהוי.

× שלחו ווטסאפ