fbpx
לוגו ג'וק בראש
הדברת קרציות

המדריך המלא להדברת קרציות

הקרציות הם טפילים חיצוניים של יונקים, בעלי כנף וזוחלים והם נפוצים בכל העולם.

בעולם יש בערך 850 מינים של קרציות המחולקות לשתי משפחות עיקריות קרציות קשות וקרציות רכות.

הקרציות משתי המשפחות מהוות כווקטורים (גורם מעביר מחלה) חשובים לבני אדם ובעלי חיים בכל העולם כאשר לכל מקום יש את המחלות האופיניות לו בהתאם לאקלים ולנוכחות הפטוגנים (גורם המחלה) השונים הנמצאים בו (פטריות, חיידקים, וירוסים, פרוטזאות).

קרציות קשות:

לקרציות ממשפחת הקרציות הקשות יש שלושה שלבים במחזור החיים:

ביצה – מוטלת לאחר שהנקבה הבוגרת ניזונה מדם בכל הטלה יהיו אלפי ביצים

זחל – הזחל שבוקע מהביצה בעל שש רגלים עד שניזון מדם ועובר שינוי לזחל בעל שמונה רגליים שלאחר מנת דם נוספת תהפוך לבוגר.

בוגר – לאחר מנת דם נוספת הנקבה תטיל אלפי ביצים בהטלה בודדת ולאחר מכן תמות.

בכל מחזור החיים של הקרציות הקשות יש שלוש מנות דם שנלקחות מהפונדקאי כאשר כל דרגה (נימפה, זחל, בוגר ) ניזונה פעם אחת בלבד.

מחזור חיים של קרצייה קשה יכול להמשך עד שלוש שנים כאשר משך הזמן הסופי נע בין פחות משנה (במקומות עם טמפ' גבוה ואספקה של מזון-דם) לשלוש שנים לאזורים קרים או בזמן מחסור במזון וזאת לאור העובדה שישנם מספר מינים של הקרצייה הקשה המסוגלים להיכנס למעיין "תרדמת" במקרים בהם אין פונדקאים וכאלו המסוגלים לחיות ללא מזון מספר חודשים ברציפות.

לקרציות יש גפי פה דוקרות מוצצות כמו לחרקים טפילים אחרים (כמו לפרעושים לדוגמא) וניתן לראות אותם ללא בעיה בהסתכלות מלמעלה.

לגפי פה של הקרציות יש מבנה מיוחד המקשה על הסרתם מהפונדקאי מרגע שהחדירות את גפי הפה לתוך עורו של הפונדקאי ובנוסף לכך לרוב הקרציות הקשות יש מעיין "רוק" המשמש כדבק המדביק את הקרצייה לעור של הפונדקאי ובכך מקשה אף יותר את הסרתם מהפןנדאי, דבק זה מתפרק ברגע שהקרצייה סיימה למצוץ את הדם הנחוץ לה.

כיצד קרציות קשות מוצאות את הפונדקאים?

הקרציות מטפסות על גבעולים, שיחים, ענפים ונעמדות בקצה כאשר מגיע בעל חיים המשמש כפונדקאי הקרציות הקשות מזהות אותו ע"י פליטת פחמן דו חמצני, תנועה וחום ומיד נצמדים לגופו.

קרצייה קשה שנצמדה לפונדקאי יכולה לצרוך ממנו דם במשך כמה ימים עד שבועות, משך זמן ההזנה משתנה בהתאם למספר מאפיינים כמו סוג הפונדקאי, שלב התפתחות בו נמצאת הקרצייה וסוג הקרצייה.

הקוטיקולה (מעטפת הקרצייה) גדלה בהתאם לתזונה שלה ככל שהיא צורכת יותר דם היא גדלה יותר ויכולה להגיע עד פי 600 (במינים מסוימים במקרים חריגים) ביחס לקרצייה לפני האכילה.

מחזור חיים של קרצייה קשה:

הקרציות ממשפחת קרציות קשות מתחלקות לשלוש:

קרציות הניזונות מפונדקאי אחד – כל מחזור החיים של הקרצייה (נימפה, זחל, בוגר ) נזונים מהפונדקאי שהן נמצאות עליו מרגע בקיעתן מהביצה.

הקרצייה הבוגרת נופלת מהפונדקאי מיד לאחר שניזונה מדמו ,מטילה ביצים ומתה ואלו הזכר מת מיד לאחר ההיזדווגות.

קרציות הניזונות משני פונדקאים – קרציות מסוג זה ניזונות מפונדקאי אחד בשלב הנימפה והזחל לאחר מכן נופלות הופכות לבוגרות ומוצאות פונדקאי חדש ניזונות ממנו כבוגרות ,נופלות מטילות ביצים וחוזר חלילה.

קרציות הניזונות משלוש פונדקאים – קרציות אלו מחליפות פונדקאי בכל מעבר בין דרגה לדרגה (נימה-זחל-בוגר), ניזונות נופלות מוצאות פונדקאי חדש ניזונות נופלות עד ההזנה האחורנה לפני ההטלה של הקרצייה הבוגרת שלאחר מכן כפי שנאמר כבר תטיל מקבץ ביצים ותמות.

קרציות רכות

הביולוגיה של הקרציות הרכות שונה מזו של הקרציות הקשות.

ביצה – שלב ראשון מוטלת ע"י נקבה לאח שניזונה ממנת דם

זחל – בוקע מהביצה עם שש רגלים, לוקחת מנת דם מהפונדקאי ועובר לשלב הבא –לרווה דרגה ראשונה (שלא כמו הקרציות הקשות להרבה המינים ממשפחת הקרציות הרכות יש מספר דרגות לרווה עד להפיכה לבוגר).

לקרציות הרכות יכול להיות עד שבע גלגולים של לרווה (לרווה נראת בד"כ כמו הבוגר רק קטנה יותר ופחות מפותחת ועם המעבר בין השלבים בין גלגול אחד לשני הפרט גודלומתקרב לצורתו הסופית כבוגר.

בכל גלגל כזה הלרוות ניזונות מספר פעמים ומטילים ביצים מספר פעמים במהלך חייהם (בניגוד לקרציות הקשות שמטילות רק פעם אחת ומתות) ומחזור חיים יכול להימשך כמה שנים והן יכולות לחיות תקופה ארוכה מאוד ללא מנת דם (כמה שנים)

גפי הפה:

שלא כמו הקרציות הקשות את גפיי הפה של הקרציות הרכות לא ניתן לראות במבט מלמעלה וכמו בקרצייה הקשה חלק מגפי הפה מכוונים לאחור דבר המקשה על הסרתם מהפונדקאי.

מציאת פונדקאי:

רוב הקרציות הרכות חיות במערות, כוכים, קינים וכדומה אך חלק קטן מהם מחפש את הפונדקאים שלו בעשבייה נמוכה שבה עוברים בעלי ומשתמשים בפליטת פחמן דו חמצני, חום ותנועה לזהות התקרבות של פונדקאי פוטנציאלי.

הקרציות הרכות ניזונות בהפונדקאי למספר דקות עד ימים, נופלות בסביבת בית הגידול של בעל החיים וקופצות עליו כל פעם שיש להם צורך במזון (כמו פרעושים ופשפשי מיטה).

לאחר ההזנה הגוף של הקרציות הרכות מתרחב על מנת להכיל את כמויות הדם שצרכו שיכול להגיע עד פי עשר ממשקל גופם לפני ההזנה.

יש לכם שאלות? מעוניינים להזמין הדברת קרציות?

אלעד אורי אגרונום ומדביר ישמח לענות לשאלותיכם ולבצע הדברה מקצועית בביתכם

ג'וק בראש – הדברה נכונה

054-4603208

www.jukbarosh.com

סובלים ממכרסמים?

תנו למומחים לטפל בהם

למה לבחור בנו?

100% שביעות רצון

עם מוניטין של שנים רבות אנו יודעים להבטיח שביעות רצון מלאה ללקוחותינו, מדיניות אחריות לכל הדברה.

הסמכות ורישיון הדברה

עבודות ההדברה מבוצעות על-ידי עובדים מוסמכים ומקצועיים בעלי רישיון הדברה ממשרד הגנת הסביבה.

זמינות מלאה

אנו מספקים מענה מהיר ללקוחותינו ודוגלים בטיפול מהיר במטרד מרגע הזיהוי.

× שלחו ווטסאפ