fbpx
לוגו ג'וק בראש
הדברת קפנודיס

הדברת קפנודיס

הדברת קפנודיס

הקפנודיס נמצא בתפוצה רחבה וניתן למצוא אותו בצפון אפריקה, דרום ומרכז אירופה, מסביב לים הכספי וכמובן בישראל עם חפיפה לתפוצה הטבעית של גידול של עצי שקד ולכן יש חשיבות גדולה בביצוע הדברת קפנודיס על מנת לטפל בעצים בגינות הנוי ובמטעים המסחריים ובכך להציל את העץ.

איזה עצים נפגעים על ידי קפנודיס?

חיפושית הקפנודיס (CAPNODIS TENEBRIONIS)שייכת לקבוצת מזיקי שלד (פוגעים בגזע העץ ) ויכולים לגרום למותם של עצים צעירים ובוגרים, לחיפושית יש מגוון רחב של פונדקאים ובניהם עצי פרי גלעיניים ממשפחת הוורדיים כמו שקד, משמש, דובדבן, אפרסק ונקטרינה בהם הקפנודיס מתפתח מתגלם ומגיח כבוגר, ישנם עצים נוספים כמו אבוקדו ומנגו מהם נהנים הפרטים הבוגרים כמקור מזון נוסף אבל לא יקימו מחזור חיים בתוך עצים אלו.

מהו הנזק הנגרם לעץ על ידי קפנודיס:

החיפושיות הבוגרות ניזונות מהקורטקס וניצני עלים בעיקר בענפים צעירים של עצי פרי גלעיניים ומעצי פרי סב- טרופיים כמו אבוקדו ומנגו.

הזחלים בדרך כלל מתחילים את חייהם בקרקע בה הם הוטלו בחריצים, סדקים, מתחת לאבנים ומוצאים את השורשים   ממרחק של כמטר ויותר ממקום בו הוטלו על ידי הנקבה ומרגע שמצאו את השורשים מכרסמים את הקורטקס וחודרים לשורש ואוכלים את דרכם כלפי מעלה דבר שכמובן פוגע בהתפתחות העץ, יציבותו והיכולת של העץ לשרוד ללא הדברה מתאימה כנגד זחלי הקפנודיס בזמן מספר קטן של זחלים יחסלו עץ בוגר.

כיצד ניתן לזהות חיפושית הקפנודיס?

לחיפושית יש מראה אופייני לחיפושית ממשפחת הברקניות להן היא משתייכת, אורכה נע בין 12- 37 ס"מ (תלוי במין – ישנם שני מינים)צבעה שחור עם כתמים לבנים בחלקה הקדמי ( ראש – חזה) וכמו תמיד הכי טוב תמונה ( :

קפונדיס
קפונדיס

 

זחל הקפנודיס מאורך ומגיע ל 10-13 ס"מ עם קופסית ראש מפותחת מאוד המאפשרת לו ללעוס את דרכו בתוך השורשים והענפים של העץ בקלות ויעילות, צורת הזחל בדרך כלל תראה כמו מוט בייסבול (הולך ומתעבה לכיוון הראש).

מחזור חיים של הקפנודיס ואיך מונעים את הצורך בביצוע הדברה נגד קפונדיס:

הבוגרים ניזונים מהקורטקס (קליפת העץ) של עלים וענפים צעירים שם גם מתבצע המפגש בין הזכר לנקבה שיוביל להטלת עד 1000 ביצים (לאורך חייה של הנקבה הנמשך כ- 3-6 חודשים תלוי במין) באדמה יבשה בסמיכות לעצים בעדיפות לעצים חלשים או חולים.

הביצים מוטלות במקבצים קטנים באדמה קלה או בסדקים וחריצים של אדמה כבדה, מתחת לסלעים ואבנים בקרבת השורשים בעודה נמנעת מאדמה בעלת אחוז  לחות הגבוה  10 אחוז.

הזחל שחדר לשורש יתפתח בתוך העץ לתקופה הנעה  בין חצי שנה לשנה וחצי בה יבנה מחילות הולכות וגדול וישאיר אחריו צואה דחוסה (נסורת) ובדרך כלל יעדיף להתגלם בתחתית הגזע למשך שלושה שבועות עד חודש  

מתי נצפה לראות פרטים בוגרים של קופנדיס במטע או בגינה?

את הפרטים הראשונים של הקופנדיס הצעירים בדרך כלל נזהה בתחילת מאי בעוד השיא יהיה ביולי ואילו פרטים בוגרים באופן כללי ולא רק צעירים ניתן לרוב השנה בגינות, מטעים ושטחים פתוחים.

מתי מבצעים הדברת קפנודיס?

קודם לביצוע הדברת קפנודיס באמצעות חומרי הדברה כדאי לשמור על עצים בריאים ולדאוג לסניטציה במטע /גינה המשמעות היא שהעצים יקבלו טיפולי גיזום, דישון והשקיה טובים שיאפשרו לעץ להיות במצבו האידאלי מצד אחד ומצד שני יש לעקור עצים חולים / מתים.

בנוסף לכך כדאי לדאוג שהאדמה בסביבת העץ תהיה בלחות העולה על 10% בתקופות החמות של השנה ובכך להקטין את פוטנציאל המשיכה של העץ בעיני נקבת הקפנודיס המופרת, חשוב לשים לב ששיטה זו מתאימה יותר לגינות ופחות למטעים מסחריים בגלל עלות המים וצמיחת עשבים ובמטעים נותנים לפרוס יריעת פוליאטילן כמטר מסביב לעץ ובכך למנוע מהזחלים להגיע לעץ .

שיטה נוספת היא שימוש בזנים בעלי כנות עמידות.

הדברת קפנודיס באמצעות חומרי הדברה

על מנת להדביר את הקפנודיס בצורה יעילה השתמשו בעבר בחומרים ממשפחת הזרחניים האורגניים וקרבמאטים בגלל השאירתיות המעולה שלהם אני לא משתמש בחומרים אלו בגלל הרעילות הגבוה שלהם גם בבני האדם (מסרטנים) ובגלל זיהום מי התהום אליו מחלחלים וכיום משתמש בחומרים כמו מפיסטו או קלאץ (נאוניקוטיניים) הפועלים בעיקר נגד הבוגרים.

 
מדרג הדברה של קפנודיס:

טיפול מונע עדיף על טיפול בעץ נגוע.

סילוק עצים חלשים – הרטבת קרקע – איסוף ידני של בוגרים וזחלים – כנות עמידות – נמטודות קוטלות חרקים – חיפוי קרקע עם יריעות פוליאתילן – ריסוס קוטלי חרקים.

להזמנת הדברה או סתם לשאול שאלה בקשר לקפנודיס מוזמנים להתקשר לאלעד אורי אגרונום ומדביר.

054-4603208

 

סובלים ממכרסמים?

תנו למומחים לטפל בהם

למה לבחור בנו?

100% שביעות רצון

עם מוניטין של שנים רבות אנו יודעים להבטיח שביעות רצון מלאה ללקוחותינו, מדיניות אחריות לכל הדברה.

הסמכות ורישיון הדברה

עבודות ההדברה מבוצעות על-ידי עובדים מוסמכים ומקצועיים בעלי רישיון הדברה ממשרד הגנת הסביבה.

זמינות מלאה

אנו מספקים מענה מהיר ללקוחותינו ודוגלים בטיפול מהיר במטרד מרגע הזיהוי.

× שלחו ווטסאפ