fbpx
לוגו ג'וק בראש
פשפש המיטה הדברה וזיהוי

פשפש המיטה הדברה וזיהוי

פשפש המיטה הדברה וזיהוי

פשפש המיטה הנפוץ ופשפש המיטה הטרופי הם חרקים טפילים של בני אדם שכנראה בעבר הרחוק היו טפילים חיצוניים של עטלפים שעם השנים עברו התאמה (אבולוציה) להזנה מדמם של בני האדם דבר שהחל כנראה כשבני האדם החלו להתגורר במערות לפני עשרות אלפי שנים ועם המעבר של בני האדם ממערות לבתי קבע עברו גם פשפשי המיטה.

היסטוריה:

פשפשי המיטה היו בעיה קשה מאוד טרם למלחמת העולם השנייה אך עם התחלת השימוש בחומרי הדברה סינטטיים חלה ירידה משמעותית בתפוצתם של פשפשי המיטה בעולם וזאת כנראה בגלל שפשפשי המיטה לא "הכירו" את המכה שנחתה עליהם אך עם השנים והשימוש המאסיבי בחומרי הדברה אלו החלה להתפתח עמידות של פשפשי המיטה לחומרים אלו ובעשרים שנה האחרונות חלה עלייה משמעותית בתפוצת פשפשי המיטה.

פשפש המיטה בישראל:

פשפשי המיטה בישראל היו נפוצים מאוד בתקופת המעברות והיו ידועים בשם "פקפקים" וכך הם גם נקראים היום בבתי הסוהר שם הם נפוצים מאוד וזאת בגלל העבודה שהם "מתפוצצים" כשלוחצים עליהם.

עם השנים בעיית פשפשי המיטה כמעט ונעלמה בישראל אך בשלוש השנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בתפוצה של פשפשי המיטה וישנם אזורים שנגועים ברמות גבוהות כמו שכונת   בירושלים או השכונות בדרום תל אביב שבהם לא מתבצעת הדברת פשפשי מיטה מקצועית בדרך כלל בגלל העלות הגבוהה .

הסיבות לעלייה המשמעותית בתפוצת פשפשי המיטה הם:

1.עובדים זרים – רבים מגיעים ממדינות בהם פשפשי המיטה נפוצים מאוד בנוסף לעובדה שרבים מהם חיים בדירות שלא מתוחזקות כראוי ו/או שאין ביכולתם לשלם עבור הדברת פשפשי המיטה והמעבר שלהם מדירה לדירה במסגרת עבודתם כמטפלים.

2.טיסות- עקב ירידת מחירי הטיסות ישראלים רבים יותר יוצאים לחו"ל ולנים במקומות זולים ובכך מגדילים את החשיפה לפשפשי המיטה שחוזרים איתם במזוודות.

3.חוסר ידע- בגלל התפוצה המעטה שהייתה בישראל של מזיק זה אנשים רבים לא יודעים לזהות את הסיבה בגללה הם נעקצים בלילות ולוקח זמן רב עד שהם מבינים כי ישנו מזיק הנקרא פשפש המיטה ויש צורך לטפל בו, בשלב זה הפשפשים כבר ה"תמקמו" בבית היטב ואפילו עברו לעוד כמה מבני המשפחה והחברים של אותם אנשים .

ואם זה לא מספיק פעמים רבות אנשים חושבים שאם יזרקו את המזרון או חפץ אחר בבית הם יפתרו מהבעיה וכך הם מוצאים את הבעיה לרחוב ובמקרים מסוים החפץ נאסף על ידי אנשים אחרים (בדרך כלל אוכלוסיות חלשות כלכלית) שחושבים שמצאו "אוצר" וכך מכניסים את הבעיה לביתם.

4.אמצעים שיטות וידע מקצועי- כמו בשאר הסעיפים בגלל ההיקף המצומצם של הבעיה בעשרות השנים האחרונות הביאו לכך שלא פותחו שיטות וחומרים יעילים ,לא הוצאו רישיונות לחומרי הדברה מתאימים הנמצאים העולם ולא נלמדו שיטות אחרות למניעה והדברה של פשפשי המיטה כך שכיום אין בידי המדבירים את השיטות והחומרים הטובים ביותר להיפטר מהמפגע בצורה מהירה ויעילה.

הביולוגיה של פשפש המיטה

מראה- לבוגר יש צורה אובלית ושטוחה המזכירה במראה את גרעיני האבטיח הן בגודל והן בצורה (5-7 מ"מ) בצבע חום-אדום-שחור.

זכר- הבטן של הזכר מחודד וזאת בגלל ששם איבר הרבייה המיועד לדקור את בטנה של הנקבה.

נקבה- הבטן מעוגלת יותר ביחס לבטנו של הזכר.

ריח- פשפשי המיטה מפרישים ריח מתוק ומסריח המשמש כחומר אזעקה.

מחזור חיים: לפשפש המיטה יש מחזור חיים חסר (ביצה- נימפה- בוגר) עם חמש דרגות נימפה

ובתנאים אופטימליים של מזון וטמפ' (פעילים בטמפ' הנעות בין 7-45 מעלות ) מחזור החיים מביצה לביצה הוא כחמישה שבועות.

תנועה ויכולת חדירה- פשפש המיטה נעים בהליכה בלבד ואין באפשרותם לעוף או לקפוץ כמו כן אין ביכולתם לחדור מבעד למחסום כלשהו עדין ככל שיהיה.אך בגלל מבנה הגוף השטוח יש באפשרותם להיכנס לסדקים וחריצים קטנים וצפופים מאוד.

פשפשי המיטה בדרך כלל יהיו קרובים מאוד למקור המזון (במזרון, בבסיס של המיטה או בשידה הסמוכה) אך ניתן למצוא אותם עד כשישה מטרים ממקור המזון.

 

זמן פעילות- פשפשי המיטה פעילים בלילה בדרך כלל בשעות המאוחרות של הלילה אך במקרים של רעב או הפרעה ינועו גם ביום.

על מנת לעבור מדרגה לדרגה פשפשי המיטה חייבים לצרוך לפחות מנת דם אחת בכל אחת מחמש דרגות הנימפה ועל מנת להתרבות הבוגרים חייבים מנת דם לפחות אחת לשבועיים.

רבייה- הפשפשים מתרבים על ידי רבייה טראומטית מה שאומר שהזכר מנקב את גוף הנקבה ומחדיר את תאי הזרע שמוצאים את דרכם בתוך גוף הנקבה .

הטלה- נקבה מטילה בין 1-3 ביצים ביום ובין 200-500 במהלך חייה כבוגרת.

תזונה- פשפשי המיטה ניזונים מדם בלבד בדרך כלל יעדיפו דם של בני האדם אך הפשפשים יכולים ליהנות גם מדמם של יונקים אחרים כמו עטלפים ואפילו בעלי כנף.

פשפשי המיטה ניזונים כל 3-5 ימים למשך כל משך חייהם הנע בין חצי שנה לשנה בהתאם לתנאי הסביבה בה הם נמצאים (לחות, טמפרטורה, מזון, מקומות מסתור ).

פשפש מיטה בוגר יכול לשרוד מספר חודשים עד שנה בלי מזון וזה כמובן תלוי במספר פרמטרים כמו: לחות, טמפרטורה, מצב פיזי התחלתי ואילו הנימפות יכולות לשרוד כשלושה חודשים.

ככל שהטמפ' גבוהה יותר והלחות נמוכה יותר הפשפש ישרוד פחות בלי מזון וזאת בגלל שהוא יאבד נוזלים ויתייבש בעקבות הטמפ' הגבוהות.

עקיצות פשפש המיטה

לעקיצתם של פשפשי המיטה יש השפעה פיזית ופסיכולוגית.

השפעה פיזית- בזמן בו הפשפש ניזון מדם קורבנו הוא מפריש חלבונים המרחיבים את כלי הדם ומאלחשים את האזור בו הוא ניזון וזאת על מנת ליעיל את תהליך מציצת הדם, חלבונים אלו משפיעים עלינו בני האדם בצורות שונות ומגוונות המשתנות בין אדם לאדם.

תגובות אפשריות:

אין תגובה – ברי המזל שלא ירגישו דבר בעקבות עקיצה של פשפש מיטה

תגובה מאוחרת- הגוף של האדם הנעקץ יראה תגובה אלרגיות כעבור מספר שעות או ימים

תגובה מאוחרת +תגובה מידית- יופיע אדמומיות בהתחלה וכעבור מספר שעות או ימים יופיעו שלפוחיות וגירודים שימשכו כמה ימים.

תגובה מידית בלבד- הגוף יגיב מיד לאחר העקיצה

השפעה פסיכולוגית- נגיעות של פשפש המיטה מתקשרת לאנשים עם סנטריה נמוכה וכמזיק של שכבות חלשות כמו כן בגלל הקושי לאתר ולהיפטר מפשפשי המיטה ולעיתים נראה כאילו לא "נצליח" להיפטר מזה לעולם מה שגורם לתחושת ייאוש ותסכול.

העברת מחלות- כיום לא ידוע על מחלות שעוברות על ידי פשפשי המיטה אך בבדיקות מעבדה נמצאו כ- 40 פתוגניים (גורמי מחלה) אנושיים בגופם של הפשפשים.

ויכול להיות שבזמן העקיצה הפתוגניים אינם מעוברים אך עלולים לעבור כאשר הפשפש נמעך ואז העברה של הפתגונים עלולה להתרחש .

פשפש המיטה הוא מזיק שפוגע באיכות החיים ובמקרים קיצוניים יכול להוביל לאנמיה ולכן חייב לבצע הדברת פשפשי מיטה מקצועית ובכך להיפטר ממזיק מוצץ הדם העקשן הזה.

יש לכם שאלות? מעוניינים להזמין הדברה?

אלעד אורי אגרונום ומדביר ישמח לענות לשאלותיכם ולבצע הדברה מקצועית בביתכם

ג'וק בראש – הדברה נכונה

054-4603208

סובלים ממכרסמים?

תנו למומחים לטפל בהם

למה לבחור בנו?

100% שביעות רצון

עם מוניטין של שנים רבות אנו יודעים להבטיח שביעות רצון מלאה ללקוחותינו, מדיניות אחריות לכל הדברה.

הסמכות ורישיון הדברה

עבודות ההדברה מבוצעות על-ידי עובדים מוסמכים ומקצועיים בעלי רישיון הדברה ממשרד הגנת הסביבה.

זמינות מלאה

אנו מספקים מענה מהיר ללקוחותינו ודוגלים בטיפול מהיר במטרד מרגע הזיהוי.

× שלחו ווטסאפ